flexi-jobs

Kandidaat-chauffeurs leerlingenvervoer haken af & huidige chauffeurs verlaten sector

De 300 busondernemingen in België vragen de federale regering met aandrang om vandaag werk te maken van flexi-jobs in de bus- en autocarsector.

Waarom? De ondernemingen zoeken 1.535 autocar- en autobuschauffeurs. Dat grote chauffeurstekort neemt verder toe, omdat deeltijdse chauffeurs overstappen naar sectoren waar flexi-jobs wel zijn toegelaten. Bovendien haken kandidaat-chauffeurs af omdat ze niet als flexi-jobber kunnen starten in onze sector. Dat kan niet de bedoeling zijn. Onze sector van het leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs leent zich perfect tot deeltijds werk in gesplitste diensten van enkele uren per dag. Net voor die piekmomenten werden flexi-jobs gecreëerd.

Zeven ondernemers uit Vlaanderen aan het woord over het chauffeurstekort en flexi-jobs:

1. Autocars Van Aerschot in Scherpenheuvel-Zichem

Onderneemster Katty Van Welde van Autocars Van Aerschot zoekt dagelijks vijf buschauffeurs. Daardoor rijdt de bedrijfsleiding zelf ritten, rijden de huidige chauffeurs meer uren en doet ze een beroep op collega-ondernemers. Flexi-jobs zouden voor haar bedrijf een groot verschil uitmaken. Ze ziet het als de ideale oplossing voor het chauffeurstekort in het leerlingenvervoer. Dat beroep is immers een deeltijdse en een tijdelijke job. “Deze zomer kreeg ik vijf kandidaat-chauffeurs over de vloer, allen mensen met een job of gepensioneerden, die een bijverdienste zochten. Maar ze haakten af toen ze hoorden dat er binnen onze sector geen flexi-jobs mogelijk waren”, geeft de onderneemster aan.

2. Tijlcars in Turnhout

Bij Tijlcars hebben 10 chauffeurs de onderneming en de sector verlaten in de laatste twee jaren, omdat ze niet konden werken als flexi-jobber. Volgens Kathy Poppe van Tijlcars hebben ze gekozen voor een ander beroep, bijvoorbeeld dat van bakker, dat ze wel konden uitoefenen als flexi-jobber. Deze onderneming voert 35 schoolritten uit, vooral met gepensioneerde chauffeurs die bewust kiezen voor een dagtaak van slechts enkele uren. Doordat de flexi-jobs nog niet in onze sector toegelaten zijn maar wel in andere sectoren, trekken chauffeurs naar die sectoren. “Het enorme chauffeurstekort binnen het leerlingenvervoer zou al opgelost zijn met flexi-jobs,” stelt Kathy Poppe. Zij blijft intussen verder zoeken naar vijf chauffeurs. Het chauffeurstekort binnen haar onderneming maakt dat ze extra behoedzaam omgaat met nieuwe vragen naar busvervoer.

3. Keolis in Neder-Over-Heembeek – met filialen in alle provincies van het land

Recruitment manager Katleen Saenen van Keolis meldt dat ze vandaag 140 chauffeurs over heel België zoekt. Vooral voor lijn- en schooldiensten. Dat tekort zorgt voor een grote druk op de dagelijkse operaties van het bedrijf, ook bij de chauffeurs. Zij worden nog meer bevraagd. “De invoering van flexi-jobs moet dringend overwogen worden, om meer chauffeurs te vinden die als bijverdienste actief willen zijn in het lijn- en schoolvervoer bij Keolis”, geeft Katleen Saenen aan.

4. ‘Verhoeven autocar-, cruise- en vliegvakanties’ in Rijkevorsel

Voor Rudy Verhoeven van ‘Verhoeven autocar-, cruise- en vliegvakanties’ zijn flexi-jobs hoogdringend nodig. “Iedere ondernemer uit onze sector zit er op te wachten. Ze zijn perfect voor mensen die deeltijds of slechts enkele uren per week willen rijden, bijvoorbeeld in het schoolvervoer.” In zijn bedrijf zouden flexi-jobs een goed middel zijn om vlot chauffeurs te vinden voor transfers die ‘s avonds dienen te gebeuren of voor leerlingenvervoer. Die taken van slechts enkele uren zijn ideaal als bijverdienste. “Mensen begrijpen niet waarom er in onze bus- en autocarsector geen flexi-jobs zijn. Dat moeten kunnen, want de nood aan chauffeurs is echt wel groot”, aldus Rudy Verhoeven.

5. Autobussen Cannaerts in Mechelen

Bedrijfsleider Florent Cannaerts van Autobussen Cannaerts zoekt zes chauffeurs voor leerlingen- en recreatief vervoer met de bus. Door het chauffeurstekort kan hij niet ingaan op alle opdrachten. Maar hij staat in contact met Turkse chauffeurs. Zodra het administratief mogelijk is, wil hij hen laten starten in zijn onderneming. Kandidaten sneller een rijbewijs D laten behalen dan vandaag het geval is, ziet hij als een andere oplossing. “Flexi-jobs zijn zeker een meerwaarde op piekmomenten”, zegt Florent Cannaerts.

6. Heidebloem in Lanaken

Ondernemer Philippe Samyn van Heidebloem zoekt 12 buschauffeurs en merkt weinig instroom bij de autocarchauffeurs. Daarom organiseert hij jobdagen, zorgt hij voor een interne op- en begeleiding van kandidaat-chauffeurs, en doet hij een beroep op zijn chauffeurs om alle ritten in te kunnen vullen. Hij merkt een hele sterke vraag naar busreizen, vooral vanuit de scholen. Maar op alle vragen kan hij door het chauffeurstekort niet ingaan. “Flexi-jobs zouden een goede aanvulling en lokmiddel kunnen zijn om deze tekorten op te lossen en onze groeimogelijkheden niet te beperken”, stelt de ondernemer.

7. Waaslandia in Vrasene

Ben Van den Branden van Waaslandia zoekt 25 chauffeurs voor lijndiensten. Om zo snel mogelijk kandidaten op te leiden die de huidige chauffeurs kunnen versterken, is er sinds 1 februari een interne rijschool in de onderneming. Het is de bedoeling om tegen oktober zo’n 60 chauffeurs zelf op te leiden. “Gepensioneerde flexi-jobbers aanwerven binnen het leerlingenvervoer zou zeker interessant zijn voor onze onderneming”, stelt hij. “Zij zouden meerdere dagen per week bij ons aan de slag kunnen gaan.”