Skireizen

60.000 Belgen zullen tijdens de krokusvakantie met de autocar op reis vertrekken. Hun bedoeling? Op de eerste plaats willen ze snel op de skilatten staan in Oostenrijk, Italië of Frankrijk. Ten tweede kiezen ze voor een “wintervakantie” (met activiteiten zoals wandelen in de sneeuw, sleeën, rijden met scooter, het noorderlicht bewonderen) in de Alpen of meer noordelijke bestemmingen. Ten derde gaan ze op city trip naar Venetië of Nice, ter gelegenheid van carnaval. Zowel jongeren, gezinnen met kinderen als senioren zullen plaats nemen aan boord. Zij kiezen allen voor een gezellig samenzijn in het meest ecologisch vervoermiddel over de weg.

Bij de start van de krokusvakantie heerst er drukte in de autocarsector: 200 ondernemingen zetten hun (dubbeldekker)bussen in om 60.000 landgenoten naar hun bestemming te brengen. Belgen nemen de autocar op de eerste plaats om naar de sneeuw te reizen. De meesten onder hen willen zo snel mogelijk skiën. De skireizen blijven het populairste type reizen met de autocar in deze periode. Anderen verkiezen een “wintervakantie”, zeg maar een vakantie in de sneeuw met tal van activiteiten zoals wandelen, sleeën, rijden met scooter en/of het noorderlicht bewonderen. Kortom, een gevarieerde vakantie zonder te skiën. Een derde type van reizen waarvoor Belgen kiezen is de city trip, naar bijvoorbeeld Venetië of Nice, ter gelegenheid van de bekende carnavalsfeesten.

Jongeren en gezinnen met kinderen aan boord

Zowel jongeren, studenten, gezinnen als senioren nemen plaats in de autocar.
Aan de skireizen nemen vooral jongeren, studenten en gezinnen met kinderen deel. De autocarondernemingen organiseren die reizen zelf, of voeren ze uit voor socio-professionele organisaties, verenigingen en scholen.
Aan de wintervakanties en city trips nemen jongeren, gezinnen én senioren deel.

Skiën in Oostenrijk, Italië en Frankrijk

Vlamingen skiën op de eerste plaats in Oostenrijk, gevolgd door Italië en Frankrijk. Franstalige Belgen gaan eerder naar Frankrijk skiën. Populaire skibestemmingen: Ischgl (Oostenrijk), Kronplatz en Val di Sole (Italië), Les 2 Alpes (Frankrijk). Voor een wintervakantie (zonder ski-activiteit) reizen Belgen naar de Alpen of meer noordelijke bestemmingen zoals Lapland. Voor city trips verkiezen Belgen Venetië of Nice, om de carnavalsfeesten bij te wonen.

Zes motivaties voor de autocar

De reizigers kiezen voor de autocar omdat ze:

• vlakbij huis opgehaald worden en aan de voet van de skipiste afgezet worden;
  • niet meer hoeven te rijden en te parkeren;
  • alle bagage kwijt kunnen (ski’s, skischoenen en -stokken, helmen…);
  • nieuwe mensen leren kennen aan boord (groepsdynamiek);
  • genieten van de après-ski, want de professionele chauffeur brengt hen veilig terug.
  • het meest ecologische vervoermiddel over de weg gebruiken - één autocar haalt 30 auto’s van de weg.

Vijf ondernemers uit Vlaanderen aan het woord over hun autocarreizen:

1. KEOLIS (filiaal in Jabbeke - Gino Tours)

Stijn Willems van Keolis kijkt vooruit: “Tijdens de krokusvakantie zullen wij op de eerste plaats skireizen uitvoeren voor tour operators en groepen die hun eigen vakantie organiseren. Dit zijn vaste klanten die jaarlijks boeken.

Mochten we meer chauffeurs vinden, zouden we beslist nog meer skireizen uitvoeren. Daarnaast doen we rondreizen in de Benelux en rijden we voor jongerenkampen in de omgeving.”

2. ITA REIZEN in Wetteren

Jonas Vanhove van ITA Reizen zal tijdens de krokusvakantie skireizen uitvoeren voor scholen en tour operators: “We zijn met ons familiebedrijf al meer dan 75 jaar actief. Sinds het einde van de COVID-crisis merken een sterke toename van de vraag naar skireizen. Zelfs scholen van ver buiten onze provincie contacteren ons hiervoor. We kunnen echter niet ingaan op al hun vragen.”

3. GROEP WAASLANDIA in Vrasene

Katrien De Rudder van Groep Waaslandia gaat deze vakantie enthousiast tegemoet: “De reizen die we zelf organiseren, brengen we op de markt via ‘Carolus Reizen’. Tijdens de krokusweek zijn alle 10 autocars gewijd aan onze skivakanties. Ons uniek ski-aanbod in Andorra doet het goed. Ook bij de actieve senioren. Daarnaast verhuren we ook autocars via ‘Waaslandia Travel’. Daar merken we een stijging van de vraag naar jongerenvakanties. Tour operators die zich richten op jongeren, doen steeds meer een beroep op ons voor het vervoer.”

4. RANTOUR in Affligem

Jill Rollier van Rantour organiseert al jaren eigen reizen tijdens deze vakantie: “Jaarlijks gaan we in deze periode skireizen inleggen naar Italië, met onze eigen monitoren. Daarnaast doen we steeds een ‘wandel- en skisafari’, waarbij je elke dag een ander skigebied ontdekt al wandelend of al skiënd. Die reizen zijn een vaste waarde voor vele gezinnen en senioren. Alle plaatsen op onze autocars zijn ingenomen.”

5. JACOBS AUTOCARS in Genk

Francis Paulussen van Jacobs Autocars: “Wij brengen samen met collega-ondernemingen in deze periode kinderen en jongeren van over heel Vlaanderen naar hun wintersportbestemming. Denk aan Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Dat gebeurt in opdracht van een mutualiteit. Dat is een mooie opdracht, waarbij je kinderen hun eerste stappen op de sneeuw leert te zetten.”

7 februari 2024