chauffeursdag

Op zaterdagochtend 07/10 ontvangen 160 ervaren buschauffeurs en -mecaniciens uit heel het land in de Brusselse Heizel een plechtige onderscheiding voor hun jarenlange loopbaan in de sector. CEO’s van busondernemingen en de sectorfederatie FBAA huldigen de chauffeurs met een ‘Gouden Stuur’ of een ‘Platina Stuur’, en de mecaniciens met een ‘Gouden Sleutel’ of een ‘Platina Sleutel’. Deze ‘Dag van de buschauffeur en de mecanicien’ is een initiatief van FBAA en vindt plaats op ‘Busworld’, de grootste vakbeurs ter wereld die gewijd is aan de nieuwste bussen en autocars.

De ‘Dag van de buschauffeur en de mecanicien’ is een organisatie van sectorfederatie FBAA. CEO’s van busondernemingen en de federatie huldigen ervaren chauffeurs en mecaniciens van privé-busondernemingen die een prima staat van dienst hebben. Met dit initiatief wil de sector de meest verdienstelijke chauffeurs en mecaniciens officieel een erkenning geven. Dit plechtige moment gebeurt in aanwezigheid van de vrienden en familie van de laureaten.

Gouden Stuur - Platina Stuur - Gouden Sleutel - Platina Sleutel

De chauffeurs en mecaniciens ontvangen tijdens dit evenement één van de vier volgende onderscheidingen:

1. Gouden Stuur – voor de chauffeurs
  • minstens 10 jaar actief in het beroep en de privé-sector
  • minstens 500.000 km afgelegd met een bus/autocar
  • geen ernstig ongeval veroorzaakt

2. Platina Stuur – voor de chauffeurs

• ten minste 40 jaar actief in het beroep en de privé-sector
  • 2.000.000 km gereden met een bus/autocar
  • geen noemenswaardig ongeval veroorzaakt
  • houder van het Gouden Stuur
  • nog steeds actief of minder dan 1 jaar met pensioen

3. Gouden Sleutel – voor de mecaniciens

• een professionele mecanicien in de privé-sector
  • minstens 10 jaar actief

4. Platina Sleutel – voor de mecaniciens

• ten minste 40 jaar actief in het beroep
  • houder van de Gouden Sleutel
  • nog steeds actief of minder dan 1 jaar met pensioen

Busworld

Traditioneel vindt De ‘Dag van de buschauffeur en de mecanicien’ plaats op ‘Busworld’, de grootste vakbeurs ter wereld die exclusief gewijd is aan bussen en autocars. Dit jaar vindt de beurs plaats van zaterdag 07 tot en met donderdag 12 oktober in de Heizelpaleizen in Brussel.

Op zaterdag 07/10 vindt de ‘Dag van de buschauffeur en de mecanicien’ plaats van 10u00 tot 11u30 in paleis 10 van de Brusselse Heizel. Tijdens deze editie huldigen we 160 buschauffeurs en mecaniciens van over het hele land.